Stor interesse fra Danmark

Vi er for tiden i hyggelig korrespondanse med ME Foreningen i Danmark som har fattet interesse for kurset vårt om tilrettelegging av undervisning for ME-syke elever.

Vi sonderer nå mulighetene for å få oversatt Verktøykassen til dansk og danske forhold, slik at kurset fremover kan bli tilbudt også til skoler i vårt naboland.

Dette krysser vi fingrene for at kan bli en realitet!

Nestleder i ME Foreningen Danmark, Cathrine Engsig, sier:

Den danske ME Forening er meget inspireret af det norske initiativ med værktøjskassen og materialet om tilpasset undervisning for ME-syge, og vi arbejder på at rejse midler til en oversættelse af materialet til dansk og danske forhold. I Danmark er der meget lidt viden om og fokus på ME både hos læger generelt og i sundhedssystemet. Kun få får stillet diagnosen, og det er et problem, for uidentificeret ME kan være en væsentlig årsag til børns skolefravær.

Det danske Folketing vedtog i marts 2019 et forslag, der skal styrke indsatsen for patienter med ME-træthedssyndrom/CFS og bl.a. indhente viden fra de lande, der i mange år har forsket i ME, så det er oplagt at kigge mod vores nordiske naboer. De positive erfaringer, man har gjort sig i Norge med tilpasset undervisning for ME-syge og kompetenceopbygning af viden om ME, er noget, vi kan lære af i Danmark, hvor der i høj grad er behov for et kompetenceløft af viden om ME på skolerne og helt generelt.

Især forældre til ME ramte børn efterspørger i Danmark værktøjer der kan gøre skolerne klogere på ME, da information om sygdommen lige nu ligger hos forældrene. Denne værktøjskasse er med til at aflaste forældre med ME-børn og informere børn og voksne om sygdommen